søndag, november 06, 2005

Antitygndekraft

Frank Nørvig wrote:
Hejsa,

Jeg har ikke så meget styr på fysik og tyngdekraft, men jeg har
diskussion med en kammerat vedr anti-tyngdekraft.

Min ven mener, at hvis man opfinder tyngdekraft, vil det være muligt at
lave biler svæver henover jorden.

Jeg mener, at det vil være meget svært at styre uden brug af jetmotorer
eller anden drivkraft, og så kunne man ligeså godt starte med at lave
bilerne sådan uden anti-tyngdekraft.

Jeg baserer min teori på følgende:
Jorden bevæger sig med ca. 30km/sekundet rundt om solen. Hvis et objekts
tyngdekraft forsvinder, vil der ikke være noget det holder det nede på
jorden, og objektet vil derfor selvfølgelig forsvinde fra jorden med
30km/sekundet, ud i rummet. Alt efter hvor på jorden det sker og hvilken
"retning" jorden flyver relativt til solen.

Vores lille diskussion baseres på følgende lille artikel, som jeg også
mener har meget lidt med tyngdekraft at gøre:
http://www.wired.com/wired/archive/11.08/pwr_antigravity.html

Er der nogen herinde der har mere styr på tyngdekraft, som måske kan
hjælpe os?

Mvh Frank Nørvig

Det afhænger af den fysiske natur af denne "antityngde".

Hvis man forestiller sig, at man på en eller anden måde kunne
isolere objektet for gravitoner mens det stadig har sin
inertimasse, så vil det nok ikke fare væk fra Jorden. Iøvrigt
bevæger hele solsystemet sig også i forhold til Mælkevejen.

En anden mulighed er, at antityngden virker ved at gøre netop
objektets inertimasse negativ. Så vil jeg gætte på, at det vil
begynde at accellerere *væk* fra Jorden med 9,81 m/s2 ...
altså samme accelleration som ting normalt falder *mod* Jorden
med.

Meen... det hele er ren spekulation, som der ikke er noget
videnskabeligt grundlag for - og iøvrigt er jeg ikke fysiker.

Hvis antityngde findes, så er det nok snarere et kosmologisk
fænomen, som det ikke er muligt at anvende praktisk til f.eks.
svævende biler.



--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Ingen kommentarer: