tirsdag, november 01, 2005

Accelererede systemer (1)

Steen wrote:
Min mekanik har efterhånden en del år på bagen, og nu er jeg kommet til at spekulere over noget, jeg ikke kan få til at give mening.

Der er - så vidt jeg husker - en del forskellige definitioner på et inertialsystem. Jens Martin Knudsen definerede vist altid et inertialsystem som "et system, der falder frit i det lokale tyngdefelt, og har akser, der er drejningsfri i forhold til fiksstjernerne". Men jeg synes også at have hørt, at et inertialsystem er et system, hvori der ikke optræder fiktive kræfter. Dette afføder i første omgang spørgsmålet: er et ikke-roterende system, der *ikke* falder frit i det lokale tyngdefelt et inertialsystem eller ej? For den tyngdeacceleration, der findes i dette system, er jo ikke fiktiv!

En anden måde, man typisk definerer et inertialsystem på, er med ordene "et ikke-accelereret system". Og det er jo klart, at et system ikke må være accelereret, hvis det skal være et inertialsystem - ellers var der jo fiktive kræfter. Men hvad så med et system, der falder frit i det lokale tyngdefelt? Det accelererer jo netop! I sprogbrugen i hvert fald eksisterer der altså her en direkte modsætning imellem et system der er "ikke-accelereret" og et system, der "falder frit i det lokale tyngdefelt".

Hvad har jeg overset - hvad har jeg glemt?

/steen



I tråden "Tiden i nærheden af Mælkevejens centrum" kommer jeg ind
på noget, der muligvis er relevant her:

1. Hvis du befinder dig inden i en elevator der falder frit mod
Jorden, så accellererer du og resten af elevatoren ganske vist
ned mod Jorden, men du mærker *ikke* et accellerationstryk i
modsat retning.

2. Hvis elevatoren står på Jorden, så accellerer den dermed ikke
i forhold til Jorden. Men du mærker en kraft der svarer til et
accellerationstryk, nemlig din egen vægt.

Jeg tror nok, spørgsmålet om inertialsystemer har tæt sammenhæng
med dette. I det første tilfælde befinder du dig i et
(selvstændigt) inertialsystem, hvad du ikke gør i det sidste
tilfælde.

Ifølge Einsteins teorier skulle det vistnok være sådan, at
tyngdekraften i tilfælde (2) bogstaveligt talt ikke er til at
skelne fra den kraft man mærker ved accelleration.

Jeg er ikke fysiker, så jeg er dog ikke helt sikker!


--
Mogens Michaelsen
Dansk weblog: http://mogmich2.blogspot.com/
English weblog: http://mogmich.blogspot.com/

Ingen kommentarer: