mandag, oktober 31, 2005

Universets udvidelse (1)

Med hensyn til årsagen til universets udvidelse er der mig
bekendt flere videnskabelige teorier, hvoraf ingen kan siges
at være bevist. Derfor må det vel også være tilladt os
almindelige dødelige ikke-fysikere at komme med ideer?

Jeg har selv fået en idé der så vidt jeg ved ikke er i
direkte modstrid med de kendte naturlove. Hvis den er det,
vil jeg meget gerne have respons fra folk der har bedre
forstand på fysik end jeg selv har.

Min idé går kort fortalt ud på, at der til enhver partikel
med masse hører ikke blot et tyngdefelt men samtidig også et
"anti-tyngdefelt" der blot har den specielle egenskab at det
*tiltager* med afstanden til et andet objekt med masse. Det
er vel at mærke det *samme* tyngdefelt der er tale om, da
tyngdekraften slet ikke kan optræde som udelukkende positiv!
(idet jeg definerer den normale tyngdekraft som positiv).

Så vidt jeg kan se vil det ikke alene kunne forklare
universets udvidelse, men der vil også gælde følgende:

1) Da universet sandsynligvis har en endelig størrelse, kan
der umuligt være to massepartikler med uendelig afstand og
dermed uendelig frastødning.

2) Det behøver ikke nødvendigvis at være i modstrid med
Newtons lov om, at tyngdekraften aftager med kvadratet på
afstanden. Tyngdekraften - altså den positive side af
tyngdefeltet - kan stadigvæk godt aftage således, blot er
der en eller anden afstand hvor styrken af den negative side
af det samme tyngdefelt bliver større, så der netto virker
en frastødende kraft. Universets udvidelse skulle så være
den samlede virkning af dette.

3) Det forekommer at passe fint med det faktum, at andre
naturkræfter også optræder i dobbelt form, f.eks. magneter
med to poler.

4) At vi ikke umiddelbart erkender den negative side af
tyngdekraften er der indlysende grunde til, nemlig at vi
selv som iagttagere befinder os i et lokalt område, hvor
tyngdekraften netto er positiv. I øvrigt vil det samme
sandsynligvis gælde for andre iagttagere et andet sted i
universet - altså at de umiddelbare omgivelser er domineret
af positiv tyngdekraft.

5) Levende væsener der er opstået som en følge af biologisk
selektion er vel først og fremmest tilpasset det nærmeste
miljø (og dermed positiv tyngdekraft).

Det er som sagt en idé jeg selv har fået, men hvis du har
kendskab til kilder hvor den samme idé
beskrives/omtales/modbevises vil jeg meget gerne have
information om det (det er for specifikt til at jeg har fået
noget ud af mine søgninger på nettet).


Venlig hilsen
Mogens Michaelsen

Ingen kommentarer: