mandag, oktober 31, 2005

Falsifikation af evolutionsteori (1)

 skrev i en meddelelse
news:1116941545.034330.198610@g47g2000cwa.googlegroups.com...

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har skrevet en lærerbachelor i natur/teknik, omkring
> evolutionsundervisningens betydning for elevens almen
> dannelse.
>
> Den skal snart forsvares, og jeg ville bl.a. gerne
> diskutere
falsifikation.
> Min lærer mener faktisk ikke at evolutionsteorien som
> sådan kan
> falsifikaseres, jeg er selv i tvivl, på sin vis kan jeg
> godt følge
ham, det
> er svært direkte at falsifikasere den, men jeg mener
> alligevel det
er muligt
> at falsifikasere så mange dele af den, at den som helhed
> må siges
at være
> falsifikaseres. Desuden mener jeg at man får et problem
> hvis netop
teorien
> ikke kan falsifikaseres.
>
> SÅ derfor ville jeg gerne høre lidt forskellige
> holdninger.
> Kan evolutionsteorien falsifikaseres? Hvorfor/hvorfor
> ikke?
>
> Hvordan villle i evt. falsifikasere den?

Ja selvfølgelig kan evolutionsteorien falsificeres. Enhver
opdagelse
af en dyreart der ikke passer ind i det evolutionnære træ,
vil betyde
at teorien må opgives.

Eksempel: Pludselig forekomst af en sekslemmet pattedyr
blandt de
bevarede fosiler.
Du kan sikkert selv kommer på masser af andre eksempler.

J.O.

Jeg er sådan set enig med dig, men det er alligevel
hensigtsmæssigt at skelne mellem udtrykkene "kan
falsificeres" og "er falsificerbar", idet det første udtryk
er tvetydigt på dansk. Det kan nemlig forstås sådan, at man
allerede HAR de beviser der falsificerer teorien - eller
hurtigt kan finde dem.


Venlig hilsen
Mogens Michaelsen

http://mogmich.smartlog.dk


Ingen kommentarer: