lørdag, februar 18, 2006

Tyngdekraften og universets udvidelse (2)

Mikkel Lund skrev:
Mogens Michaelsen skrev:

Jeg har tidligere i denne gruppe fremsat den ide, at universets
accellererende udvidelse kunne forklares med tyngdekraften. Vel
at mærke baseret på en *modificeret* teori om tyngdekraften. Men
således at "Dark Matter" ikke eksisterer!

Jeg har fundet en overordentlig interessant artikel, hvor nogle
fysikere arbejder med teorier der ligner meget:

http://essayus.blogspot.com/

Der er links til mere videnskabelige udredninger i artiklen.



Der var, sidst i 2005, et afsnit af viden om der kom omkring udvidelsen af universet. Her blev der sagt at det skuldes anti-tyngtekræften.
Afsnittet ligger her:
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/
Rejsen+til+tidernes+morgen/5656456897321321.htm

Hilsen Mikkel

Tak for linket. Jeg har vist også set udsendelsen. Der går
forresten rygter om, at "viden om" skulle ophøre, men det er
forhåbentlig falske rygter!

Jeg er ikke selv færdig med at undersøge det, men så vidt jeg kan
se, så er det ikke den samme form for "antityngde" der er tale om
i den kilde jeg nævner. Det bygger på Einsteins opfattelse af
tyngdekraften som en "deformering" af rummet, men med nogle
vigtige ændringer i forhold til Einstein. Det er noget med graden
af rummets *krumning* der skulle få tyngdekraften til at virke
modsat over store afstande - uden at man kan tale om "antityngde"
i den forstand (altså som en særskilt kraft). Fænomenet er mere
et resultat af selve rumtidens tilstand. Det gør muligvis den
såkaldte "Dark Matter" overflødig.


--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Ingen kommentarer: